Tuesday, May 4, 2010

Syukur alhamdulilah


Masa begitu pantas berlalu... Tanpa disedari rupanya sudah hampir dua bulan aku berada di sesi petang dan mengajar LINUS...Alhamdulilah setelah hampir dua bulan dengan mereka dapat dilihat sedikit perubahan dalam prestasi mereka.. Ada dua kelas yang aku ambil untuk ajar LINus ni..13 orang dari kelas 1 Amanah..untuk kelas Amanah ni tidaklah menjadi masalah sangat untuk aku kerana murid-murid dari kelas ni kebanyakkannya sudah megenal huruf dan boleh membaca..tambahan pula 13 orang yang aku ambil merupakan murid yang sudah boleh membaca..



Yang menjadi masalah adalah kelas 1 Afiat..daripada 15 orang yang aku ambil...7 orang daripadanya adalah merupakan murid yang langsung tidak mengenal huruf...yang selebihnya pula masih merangkak-rangkak mengenal suku kata...Tapi itu adalah 7 minggu yang lepas..minggu ni aku sangat gembira dan terharu kerana jumlah murid yang tidak mengenal huruf telah berkurang kepada 3 orang...bermakna 4 daripada 7 orang murid sudahpun mengenal huruf dan ada yang sudah boleh mengeja suku kata KVKV....manakala yang selebihnya pula sudah boleh menguasai suku kata KVKVKV...



Bagi aku itu adalah merupakan kegembiraan yang tiada tolok bandingannya...bermakna penat lelah aku selama 7 minggu ni adalah berbaloi...dan membuatkan aku semakin berkobar-kobar untuk berusaha lebih gigih lagi supaya mereka melangkah setapak lagi hari demi hari sehinggalah boleh membaca dengan lancar...kerana mereka aku kecintaan aku terhadap bidang pendidikan ini semakin mendalam...dan semakin hari aku semakin sayang mereka walau kadang kenakalan mereka sangat memeningkan kepala aku...



Dulu aku fikirkan yang mengajar tahun satu adalah sukar...namun atas bimbingan dan tunjuk ajar daripada guru-guru yang lebih senior..Alhamdulilah aku dapat melalui 7 minggu dengan baik..aku berdoa agar aku akan sentiasa diberikan peluang untuk memperbaiki diri dari semasa ke semasa demi 'mereka'...Moga ditabahkan juga hati aku untuk menghadapi kerenah mereka yang pelbagai setiap hari...dan dibukakan pintu hati mereka untuk lebih mudah menerima ilmu yang dicurahkan oleh guru-guru mereka setiap hari...


p/s: Pemantauan dari PPD (bkn JPN) telah selesai...satu kelegaan untuk semua guru...terutama sekali guru-guru yang terlibat..




.::Perfection is death because learning and changing means making mistakes::.

2 comments:

  1. kepuasan yg xdpt dinilai dgn kata2.. kan3..??

    ReplyDelete
  2. ~kak leez--> yup, tak terungkap dgn kata-kata..puas dan gembira..hehehe

    ReplyDelete