Tuesday, January 20, 2009

Sesi interview robotic di sekolah

Oleh kerana salah satu assigment dalam subjek robotic memerlukan aku membuat research. Maka dengan rasa berat hati dan terpaksa, aku tlh pn menjalankan interviewh dengan guru robotic daridua buah sekolah pada hari isnin yang lalu bersama-sama 3 lagi ahli kumpulan aku. Kami telah menjalankan kajian di SK Seri Bintang Utara dan SMK Seri BIntang Selatan. Pada fikiran aku kumpulan kami amat bernasib baik kerana guru robotic di SK Seri Bintang Utara merupakan senior kepada salah seorang ahli kumpulan aku. Jadi ini sedikit sebanyak membantu kami dan memudahkan lagi kerja kami. Menjejakkan kaki ke SK Seri BIntang Utara membuatkan aku kagum dengan kemudahan yang disediakan di sana. Walaupun aku mungkin tidak berpeluang melawat seluruh sekolah namun kekaguman itu adalah daripada pemerhatian aku kerana kemudahan di sana mungkin lebih baik dari institut perguruan sendiri yang melahirkan guru-guru.

Sesi interview bersama guru robotic di SK Seri Bintang Utara telah membuka mata kami bahawa robotic hanyalah merupakan kelab di sekolah bukanlah salah satu komponen pelajaran seperti yang kami fikirkan. Oleh itu, robotic masih lagi bukan merupakan salah satu komponen yang berkembang jika ianya hanyalah menjadi salah satu aktiviti ko-kurikulum pelajar di mana waktu untuk mempelajarinya adalah terhad. Bakat dan prestasi pelajar dalam mempelajari robotic hanyalah terhad kepada kelompok kecil yang terpilih dan penilaiannya adalah melalui pertandingan yang diadakan antara sekolah-sekolah yang mendapat peruntukkan pembelajarannya iaitu Lego Mindstrom. Selain itu juga tidak terdapat silibus yang khusus untuk pengajaran dan pembelajaran. Guru-guru juga hanya bergantung kepada manual yang telah sedia ada di dalam set lego tersebut. Guru hanya akan mengajar pelajar asas iaitu pemasangan dan penggunaan software. Selebihnya pelajar akan meneroka dan menjelajah sendiri melalui pengalaman dan kreativiti mereka sendiri.

Oleh kerana itu, tidak banyak data yang dapat kami kumpul. Keadaan tersebut juga sama apabila kami melakukan kajian di SMK Seri Bintang Selatan. Kami berjaya mendapatkan temujanji untuk interview guru tersebut adalah di atas bantuan guru robotic yang telah kami interview di SK Seri Bintang Utara. Selagi kami bernasib baik. Mungkin cara pembelajaran bagi robotic ini di SMK Seri Bintang Selatan masih lagi menggunakan pendekatan yang sama seperti di SK Seri Bintang Utara namun kelebihan bagi pelajar di sekolah menengah adalah kerana mereka lebih kreatif dan dapat menghasilkan sesuatu yang lebih baik daripada pelajar di sekolah rendah. Dan kerana itu sekolah ini telah memenangi beberapa pertandingan.

Temuramah yang bermula sekitar jam 10.30 di Sk Seri Bintang Utara berakhir pada 1.30 petang di SMK Seri Bintang Selatan. Walaupun data dan maklumat yang dikumpulkan tidak banyak namun ianya akan sedikit sebanyak membantu kami bagi menulis laporan kajian kami nanti. Terima kasih yang tidak terhingga kepada guru-guru yang telah membantu kami dalam kajian kami ini.

Set lego yang sama digunakan di sekolah


Litar untuk pertandingan


Sesi interview bersama guru robotic SK Seri Bintang Utara


Guru yang bertanggungjawab terhadap robotic di SK Seri Bintang Utara


Sesi interview bersama guru robotic SMK Seri Bintang Selatan

National Robotics Competition (SIlver) 2007 yang dimenangi oleh SMK Seri BIntang Selatan


NAtional Robotic Competition 2007 (Gold) yg tlh dimenangi oleh SMK Seri BIntang Selatan


.::Perfection is death because learning and changing means making mistakes::.

2 comments:

  1. panajngnye karangan..tinggal nak translate la ni ek?hehe
    leh kongsi bahan x?nnti aku kongsi bahan aku plak..nak??hehe

    ReplyDelete