Thursday, January 22, 2009

Cuti dan tugasan


Perkataan cuti merupakan satu perkataan yang mungkin boleh mengubah mood seseorang. Namun jika cuti hadir bersama-sama tugasan, apakah ertinya perkataan cuti lagi kerana ianya mungkin tidak akan memberikan apa-apa makna. Mungkin cuti hanya akan membolehkan aku untuk pulang ke kampung namun tugasan masih lagi perlu aku lakukan. Mungkin aku terpaksa melupakan televisyen dan tidur awal apabila aku pulang bercuti untuk tahun baru cina kali ini. Dan mungkin juga aku terpaksa melupakan beberapa lagi aktiviti yang mungkin boleh dilakukan sepanjang cuti. Tumpuan sepenuhnya harus diberikan untuk menyiapkan tugasan yang bakal dihantar apabila pulang dari bercuti kelak. Mungkin boleh dianggap bebanan namun itulah pengorbanan yang harus aku lakukan demi segulung ijazah yang diimpikan. Mungkin tekanan akan membuat aku berhalusinasi namun aku tidak sepatutnya berputus asa kerana perjuangan aku sudah melebihi separuh jalan. Perjalanan aku di sini bukan hanya untuk menggalas tanggungjawab yang telah disandarkan oleh ibu bapa namun bangsa dan negara. Harapan aku adalah semoga aku terus tabah untuk menghadapi segala dugaan dan cabaran yang bakal tiba demi menjadi seorang pendidik yang berguna kepada bangsa dan negara.



.::Perfection is death because learning and changing means making mistakes::.

1 comment:

  1. alahai siannyer walau pun cuti masih byk lg keje2 kena buat yer ... sabar je lah yer ... dah siap keje nanti rest tau ;-)

    ReplyDelete