Wednesday, August 19, 2009

Diari praktikum: Kelas pendidikan jasmani pertama


Semalam dengan rasminya aku dah mula mengajar Pendidikan Jasmani (PJ) untuk kelas 4D...kelas pertama untuk PJ sebab praktikum yang pertama aku mengajar matematik... kebetulan waktu PJ untuk kelas 4D sama dengan waktu kelas 4S yang diajar oleh Liza....jadi kami gabung kedua-dua kelas... mula-mula ingat nak buat chicken dance dan senam si tommy...tapi speaker tak cukup kuat la pulak...nak buat dalam dewan risau murid-murid kami tu bising dan mengganggu kelas yang tengah belajar.... jadi kami pun buat la simple game yang dah kami belajar di kelas Performance Skills dulu.... nak tunggu budak-budak tu turun dan berkumpul di padang pun dah hampir 15 minit.... jadi tinggal lebih kurang 45 minit je lagi nak buat aktiviti....

Aktiviti berjalan lancar....cuma budak-budak nampak macam susah nak dengar arahan...mungkin sebab sebelum ni...waktu PJ mereka dibenarkan untuk main apa saja...sebab ada yang bawak raket la..... bola la..... dah la gabung dua kelas....nampak macam kecoh sikit la...sebab masing-masing nak bercakap....


Lebih kurang 30 minit buat aktiviti....tiba-tiba hujan plak....Sekarang ni asal petang je mesti hujan.... jadi kami pun arahkan mereka masuk ke dewan.... bila dah masuk ke dewan....Ya Allah...bising ya amat....masing-masing berlari...menjerit....bila aku jerit suruh duduk baru nak duduk.... bila dah duduk....mulut masih bercakap....aku suruh letak jari di bibir.... tak jadi jugak...masih ada yang bercakap.....last-last....aku warning....sape bercakap....aku kan panggil ke depan untuk bercerita....aku bagi satu perkataan....bercerita la sampai aku suruh berhenti.... terus semua sekali senyap....berjaya jugak bagi diorang senyap akhirnya.... baru la tenang sikit keadaan dalam dewan.....dari kelas hari ni...kami simpulkan memang tak boleh nak gabung dua kelas....walau ada dua orang cikgu nak kawal.... budak-budak jadi excited nak bergembira bila gabung kelas....



.::Perfection is death because learning and changing means making mistakes::.

3 comments:

  1. hahaha..

    yg ko gabung kelas kenapa?

    kita pun..

    kalau dah gabung kelas..

    g2 la jadinya..

    ReplyDelete
  2. sj je nk test...
    lgpun stor sukan xbukak..
    jd ingt nk wat chicken dance n senam si tommy...
    tp speaker x ckp kuat...
    last2 wat la xtvt bese2 jer

    ReplyDelete
  3. salam...
    selamat menyambut ramadhan wahai sahabat...
    moga puasa kamu cukup tahun ni...
    dan jgn kerane ibu bapamu tiada di rumah...
    kau mengambil kesempatan ni utk mengambil makanan dalam peti ais...

    ReplyDelete