Wednesday, October 27, 2010

Banyaknya.....penatnya

Bismillahirahmanirahim...

Alhamdulilah dalam kepayahan dan kesibukan aku masih lagi diberi kekuatan oleh Allah untuk mengharungi setiap hari dengan agak tenang walau emosi kadang-kadang tidak stabil. Sebab apa yer? Ohhh, buat masa sekarang 'to do list' aku di sekolah bolehlah dikatakan sangatlah panjang. Boleh berpinar biji mata tatkala membaca. Ada yang dah selesai tapi tak dinafikan yang pending and in progress juga masih banyak. Belum lagi termasuk yang belum mula apa-apa lagi.

Segala benda kena diselesaikan sebelum balik bercuti hujung bulan ni. Ohh...itu satu hal lagi. Kenikmatan bercuti di maktab sudah lagi tak dapat dinikmati. Tahun ni aku diarahkan bertugas seminggu awal cuti dan seminggu akhir cuti. Tapi takda hal sangat la kot disebabkan cuti akhir tahun panjang.

Di sebalik kesibukan ni aku tak menyesal ditukarkan ke sekolah ni kerana di sini aku berpeluang belajar banyak perkara. Sekarang aku sudah boleh mengendalikan mesin photosatat dengan baik. Jadi lepas ni kalau agak-agak tak cukup duit boleh la mintak 'part time' di kedai photostat. Selain tu aku pun sudah faham tentang sistem fail panitia dan HEM memandangkan dua panitia dan 4 unit HEM adalah di bawah tanggungjawab aku. Buat masa sekrang fail panitia sudah hampir siap. Fail HEM pula belum buat apa-apa lagi selain daripada baru jer mengambil fail dari kerani.

Sekarang ni kalau barang yang comel-comel begitu senang sekali hilang di sebalik timbunan buku, fail dan kertas. Agak-agak rasa macam nak pitam juga bila tengok tempat sendiri yang dah makin serabut. Sebelum balik baru aku kemas sebab takut orang lain pula yang pitam tengok tempat aku kalau aku tinggal macam tu jer.

Ohh...minggu ni adalah minggu peperiksaan. Minggu yang bukan sahaja untuk menilai prestasi murid bahkan menilai keberkesanan pengajaran aku juga. Jadi tekanan kerja sudah bercampur dengan tekanan perasaan dengan jawapan murid-murid yang membuatkan aku rasa macam nak hentak kepala sendiri kat dinding jer. Agaknya aku kena kaji balik teknik pengajaran aku. Pendidikan Sivik dan kewarganegaraan pun boleh gagal. Nasib baik sorang jer yang gagal. Kalau ramai memang terus pitam la cikgu awak ni, wahai anak-anak didikku. Harap-harap kertas untuk hari seterusnya ni akan mampu menenangkan perasaan aku.


p/s: 3 Skrip kertas periksa dan siap tanda...tinggal 7 lagi. Jumlah budak yang sedikit membolehkan aku tanda di sekolah saja.


.::Perfection is death because learning and changing means making mistakes::.

No comments:

Post a Comment