Saturday, October 16, 2010

Sibuk, menyibuk dan kesibukan

Bismillahirahmanirahim...


Diam tak diam, hanya tinggal beberapa minggu saja lagi sebelum tamatnya sesi persekolahan 2010. Dan di waktu ini cikgu-cikgu di sekolah aku sedang sibuk membuat fail dengan harapan tak perlu stay back waktu cuti untuk siapkan fail. Tapi sekarang ni kami tumpukan untuk siapkan fail-fail panitia dulu sebelum menyiapkan fail HEM pula. Disebabkan sistem fail sebelum ni agak kucar-kacir maka kami perlu bekerja keras sedikit. Dan dek kerana kuantiti cikgu yang kecil maka ada beberapa guru terpaksa memegang dua panitia dan beberapa jawatan dam unit HEM dan aku adalah salah seorangnya. Fail panitia kemahiran hidup dan panitia kajian tempatan adalah di bawah jagaan aku yang juga merupakan ketua panitia kedua-dua mata pelajaran.

Tertekan? Tak dinafikan agak tertekan. Tapi aku ambil ni sebagai sesuatu yang positif. Bagi aku ni merupakan masa untuk aku belajar. Jika sebelum ni aku tidak berpeluang nak belajar semua ni disebabkan berada di sekolah yang besar dimana bilangan guru adalah besar. Jawatan yang aku pegang di sekolah lama juga hanyalah ahli jawatankuasa. Tapi di sekolah baru ni aku bukan lagi ahli jawatankuasa yang hanya menjalankan kerja-kerja kecil. Jawatan yang aku sandang memerlukan aku untuk bekerja keras demi menyiapkan semua tugasan dalam bidang tugas aku.

Selain daripada ketua panitia aku juga diberikan tanggungjawab sebagai guru kelas, setiausaha KWAPM, guru RMT. Dan banyak perkara yang perlu kami sebagai guru uruskan sendiri. Namun aku rasakan aku agak bernasib baik kerana cikgu-cikgu lain sangat membantu. Boleh dikatakan kami saling bantu-membantu antara satu sama lain. Satu kelegaan di sebalik tekanan dan bebanan kerja. Insyaallah, hasil kerja keras kami tahun ni, sistem fail sekolah kami akan lebih sistematik pada tahun hadapan. Dan kami tak perlu lagi risau dan gundah gulana sekiranya PPD atau JPN menyerbu sekolah. Harapnya kami akan diberikan kekuatan dan ketabahan untuk terus membawa perubahan kepada sekolah SKM ini.


.::Perfection is death because learning and changing means making mistakes::.

No comments:

Post a Comment