Sunday, October 17, 2010

Garang sangat?

Bismillahirahmanirahim..

Pagi Jumaat yang cerah setelah selesai bersarapan di kantin sekolah, cikgu-cikgu pun bergerak ke bilik guru dan ke kelas masing-masing. Semua murid sudah pun masuk ke kelas. Namun, tanpa kami sedari rupanya masih ada seorang yang belum masuk ke kelas dan masih berdiri di depan pintu pagar sekolah sambil ditemani oleh ibunya.

Setelah didekati rupanya muris itu adalah murid kelas aku. Walaupun dipujuk oleh cikgu-cikgu dan pekerja sekolah namun dia masih enggan masuk ke kelas. Setelah kami menyuruh ibunya pulang maka berlakulah adegan tarik menarik demi memastikan murid yang terkenal dengan nama 'Bujang' itu masuk ke kelas. Dan kerana 'Bujang' pagar sekolah ditutup sepanjang waktu persekolahan demi mengelakkannya melarikan diri.

Setelah disiasat rupanya dia enggan masuk kerana tidak menyiapkan kerja rumah yang diberikan cikgu. Dan cikgu tersebut adalah aku. Maka keluarlah kenyataan dalam nada bergurau daripada mulut guru-guru lain.

"Hah, cikgu ni la garang sangat sampai budak takut masuk kelas"


Persoalannya, garang sangat ke aku ni? Tapi rasanya tak pernah pula aku marah membabi buta jer. Pukul pun jarang sekali. Kalau tak siap kerja pun aku denda berdiri sepanjang waktu aku atau berdiri sambil angkat sebelah kaki. Dalam pada aku garang ni pun selalu jer ramai yang tak siap kerja rumah. Ikutkan bilangan murid patutnya satu kelegaan, tapi sama jer aku sakit kepala memikirkan perangai selalu tak buat kerja atau kalau buat pun sekadar melepaskan batuk di tangga. Bukan aku saja malah cikgu-cikgu lain pun sama. Jadi biarlah rekod aku sebagai cikgu garang tu kekal supaya tak bertambah ramai yang tak siap kerja. Rasanya buat masa ni hanya 3 orang jer murid tahun 4 tu yang tak kalis dengan kegarangan aku ni. Segala macam denda dah bagi sampai cubit pun dah. Tapi masih sama jer perangai dan alasan kenapa tak siap adalah lupa.

Jadi pada hari jumaat, aku terlibat sama dalam adegan memujuk Bujang masuk ke kelas, namun jangan harap la nak terlepas daripada didenda kerana tak menyiapkan kerja rumah tersebut. Dan hari jummat tiga orang telah didenda berdiri sepanjang waktu Bahasa Melayu kerana tak siapkan ulasan dan pembetulan tatabahasa. Dan muka yang sama juga akan didenda pada masa akan datang. Tahun depan aku nak pakai pendekatan lain la plak untuk 3 orang ni setelah nampaknya dendalogy dan pukulogy tak memberi apa-apa kesan kepada mereka.

p/s: 26 Oktober peperiksaan akhir tahun akan bermula...lega...dapatlah berehat daripada membebel.



.::Perfection is death because learning and changing means making mistakes::.

2 comments:

  1. ya...sangat pening...memang kena banyak bersabar dengan kerenah mereka ini...huhuhu

    ReplyDelete