Thursday, April 2, 2009

Diari praktikum: Telah bermula detiknya

Aku seorang guru

Hari ni dengan rasminya telah bermula praktikum atau internship bagi semua pelajar B.ed-QUT IPTKL yang akan berjalan selama 8 minggu atau
dua bulan. Maka pagi tadi aku telah melaporkan diri di Sekolah Kebangsaan Taman Muda, Ampang. Jaraknya dari institut tidaklah berapa jauh...lebih kurang 15 minit perjalanan dengan motosikal.

Hari pertama di sekolah ternyata memberikan aku 'first impression' yang sangat positif terhadap sekolah ni....Ternyata kedatangan kami disambut dengan senyuman mesra warga sekolah...ditambah pula dengan keramahan pihak pentadbiran yang tanpa ragu-ragu menawarkan bantuan jika kami mengalami sebarang kesulitan sepanjang berada di sekolah tersebut. Ini mmbuatkan hari pertama memberikan aku keselesaan untuk berada di sana...



Hasil dari perbincangan dengan PK Pentadbiran, aku t
elah diberikan 4 waktu kelas Kemahiran hidup dan 7 waktu kelas Matematik...ini agak terbalik daripada sepatutnya di mana aku sepatutnya mengajar 8-10 waktu bagi Kemahiran Hidup dan hanya 1-2 waktu bagi Matematik atau PJ. Dek kerana beberapa masalah yang tidak dapat dielakkan dimana sekolah ini mempunyai dua sesi dan terdapat juga beberapa cikgu praktikum...maka waktu yang boleh diambil oleh aku dan rakan-rakan agak terhad...maka kami menerima apa yang telah diberikan ini dengan hati yang terbuka dan fikiran yang positif...

Cabaran bagi aku adalah terhadap subjek Matematik di mana aku telah diberikan kelas paling hujung kerana hanya itu yang tinggal buat sementara waktu ni...mula-mula agak gentar la jugak dengan pengalaman mengajar yang masih cetek...namun aku terima ini sebagai salah satu proses pembe
lajaran.....mungkin ada hikmah disebaliknya.....aku mungkin akan dapat tukar kelas lain apabila cikgu praktikum yang ada sekarang di mana majornya adalah Matematik habis pada 17/4...harap-harap semuanya akan berjalan dengan lancar....


Hari pertama telah berakhir dengan jayanya...moga hari-hari yang bakal dilalui seterusnya akan terus disinari dengan kejayaan....jika berkesempatan akan kucoretkan pengalaman praktikum ku di sini...jika tidak terpaksa la aku membiarkan blog ni bersawang buat sementara waktu sehingga adanya waktu untuk mencoret itu....


Selamat menjalani praktikum dan semoga menjadi guru yang terbaik dan cemerlang kepada semua rakan-rakan




.::Perfection is death because learning and changing means making mistakes::.

6 comments:

  1. yahuuuu..selamat berpraktikal..saya doakan success!!! bestnya jadi cikguuu...

    ReplyDelete
  2. selamat berpraktikal yaaa...

    ReplyDelete
  3. ~kak diana---> terima kasih ;-)

    ~saya---> terima kasih juga..best tapi penat jugak la ;-)

    ~beth---> selamat berpraktikal juga

    ReplyDelete
  4. Aku hari first dah jerit-jerit kat budak.

    Nak ja aku boh penampaq sorang satu, tapi risau lak nanti aku masuk paper, hehe..

    Selamat berpraktikum pikah!

    ReplyDelete
  5. ~bat--->sabar byk2...jgn smpai hang glamor psl bnda yg negatif plak ;-)

    ReplyDelete